Controleverslag Vlaams Gewest
In het Vlaams Gewest zorgen verschillende toezichthouders voor de handhaving van de regelgeving
voor afgedankte voertuigen: de OVAM, de afdeling Handhaving (milieu-inspectie), plaatselijke
toezichthouders, en de federale en lokale politie. In 2023 voerde de OVAM (al dan niet samen met
andere diensten) 33 controles uit.
Opbrengsten
Febelauto wordt gemandateerd door haar leden, zodat zij kunnen voldoen aan hun wettelijke
informatieverplichtingen. Daarvoor betalen de leden jaarlijks lidgeld en een bijdrage. Dit
vertegenwoordigt het leeuwendeel van de opbrengsten in de resultatenrekening.
Met de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid kreeg Febelauto een bijkomende opdracht.
Om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen van de invoerders inzake de inzameling en
verwerking van afvalbanden, hebben we een operationeel systeem voor de inzameling van de
afvalbanden opgezet en in goede banen geleid. Om dit systeem te bekostigen werd voor 285.570
euro doorgefactureerd aan de invoerders voor de recyclage van de afvalbanden.
Voor de batterijen uit hybride en elektrische voertuigen heeft Febelauto van de invoerders de
lange-termijnopdracht gekregen om de meest duurzame oplossingen te vinden voor hun
uitgebreide producentenverantwoordelijkheid. Hiervoor factureerde Febelauto 346.133 euro aan de
invoerders naargelang ieders afname van de Febelauto-dienstverlening voor de ophaling, een
tweede leven en de recyclage van batterijen van hun merk.
Kosten
De kostenzijde bevat de uitgaven die Febelauto doet om haar hoofdtaak te kunnen uitvoeren. Het
gaat hier voornamelijk om personeelskosten, huurgeld, afschrijvingen en onderhoudskosten van
het online monitoringsysteem EMS. Via ons EMS konden we in 2023 de gegevens van 63.592
afgedankte voertuigen in 108 erkende centra opvolgen, analyseren en rapporteren. De kosten voor
het nieuwe EMS zijn intussen afgeschreven, zodat we daar minder kosten hebben.
Dit jaar werd een nieuwe applicatie ontwikkeld voor het beheer van de HEV-batterijen. Deze tool
zorgt voor een goede traceerbaarheid van de batterijen voor alle partijen vanaf de aanmelding
door de invoerder of de concessiehouder, over de demontage door een erkend centrum+ tot aan
zijn verwerking voor een 2de leven of recyclage. Bij de ontwikkeling van het systeem werd reeds
rekening gehouden met de nieuwe Europese batterij verordening. Het systeem is dus volledig
future proof.
Het afgelopen jaar heeft Febelauto een aantal studies aangevat of verdergezet. Hierbij zoeken we
naar korte- en langetermijnoplossingen voor meer traceerbaarheid van de voertuigen, maar ook
naar nieuwe toepassingen in recyclage en hergebruik van onderdelen en materialen.
Een ander deel van de uitgaven hebben we besteed aan communicatie in al haar vormen. Zo
namen we deel aan een aantal events zoals het Autosalon, het IARC en het ICBR. In het najaar
hadden we een promovideo en digitale campagne voor het Circular.Repair/Ready2Reuse-project -
waarvoor we ook wel een subsidie ontvangen hebben). Tenslotte organiseerden we in december het
Circular Truck & Bus event en hadden we uitgaven voor de aankondiging van de milieubijdrage in
januari 2024.
Ook vertegenwoordigt het operationeel systeem voor de inzameling van de afvalbanden een extra
kost. De afvalbanden worden door Comet Tyre Recycling (CTR) bij alle erkende centra ingezameld
en gerecycleerd. Dit betekent een uitgave van 288.326 euro.
Voor de batterijen van hybride en elektrische voertuigen bouwde Febelauto een operationeel
systeem uit, waarbij op één na alle invoerders een contract met Febelauto sloten waarin ze
minstens de rapportering aan Febelauto uitbesteedden. De meerderheid van de invoerders doen
ook beroep op Febelauto om de ophaling van batterijen bij dealers te organiseren, evenals het
tweede leven en de recyclage van deze batterijen en van batterijen die vrijkomen bij erkende
centra +. Dit vertegenwoordigt een kost van 311.375 euro, die doorgerekend wordt aan de
invoerders volgens het principe 'pay as we collect'.
Ook nam Febelauto in 2020 een participatie van 30.000 euro in Watt4Ever B.V. Dit bedrijf werd
opgericht door Febelauto en 4 andere partijen, die elk een specifieke knowhow en netwerk
hebben in de levenscyclus van batterijen. We transformeren binnen Watt4Ever modules uit
batterijen (afkomstig van de e-mobiliteit) naar circulaire energie-opslagsystemen die gebruikt
worden als reserve-unit, of om beter gebruik te maken van de hernieuwbare energiesystemen
(zoals zonnepanelen). Zo kan de opgewekte energie opgeslagen worden op de Watt4Ever-batterij
om de auto-consumptie te verhogen. Naar aanleiding van de exit van 1 partij, werden in 2023 de
vrijgekomen aandelen gelijk verdeeld tussen de 4 overblijvende aandeelhouders. Bijgevolg heeft
Febelauto nu 25% van de aandelen in haar bezit.
De resultatenrekening werd op 31 december 2023 met een positief saldo van 184.904 euro
afgesloten: een resultaat dat gerelateerd is aan ons beleid als goede huismoeder. Er werd
voorzichtig omgegaan met uitgaven en er werd gezorgd voor stabiele inkomsten.
Het personeelsbestand van Febelauto telt 6 bedienden - met deeltijdse of voltijdse vaste contracten - met een fulltime equivalent van 4,8.